Thursday, December 17, 2009

part 3



Hidup dah terasa macam cepat sangat.Pejam celik pejam celik dah nak dekat SPM.Memang patutlah aku tak suka jadi dewasa.Semua kena jaga.Study kena maintain.Kalau tak,terpaksa dengar kata mama,kena kahwin awal.Ish,ngeri!Yang mama pun satu.Nak padankan dengan Bang Long tu kenapa?Buat malu orang aje suka suka hati buat ayat pemusnah selera time tu.Memang malu lah.Eventhough I didn't have any feelings for Bang Long pun,but still...malu!Yang hal si Haziq pun tak tahu nak settle macam mana.Takkan aku pulak yang kena start cakap dulu.Ahhh,takde.takde.Bukan salah aku.Takpe.nanti nak exam minta maaflah.

“Oi!”sepatah ayat tu buat bahu Nisa terhenjut laju.Terkejut aku!Siapa yang kurang asam sangat main sergah-sergah orang time petang macam ni?Baru ingat nak tidur dengan lena since takde orang dalam kelas time prep petang macam ni.

Pusing kepala,terus nampak mata coklat cair Haziq.Heh,speaking of the devil huh?

“What?”sepatah jugak Nisa jawab.

“Free tak?”

“Free?” Apehal mamat ni nak soal aku.Ingat dia Grissom ke?

“Ajar aku chem.Blur ah”

Ek ena..nak mintak tolong macam kapten tentera laut bagi arahan.Aku debik sebijik baru tau.Habis tu,nak tolong ke tak ni?

“Bila?”laju aje mulut tanya.Haih,Nisa.What the hell are you doing right now?!

“Now”.sepatah lagi.

“okay.library.line 1 meja 1.I'll be there in 5 minutes.”Amboi.siap ada tempat date.

“Okay”.

“You are welcome”.sinis ayat keluar dari mulut Nisa.Heh,this guy sure needs to be in the Moral Ed punya kelas lah.

….

“See,this equation needs 2 oxygen molecules.So that dia punya charge for the both sides are equal.”Laju Nisa mengajar Haziq.Dia kalau bab bab chemistry ni,memang juara.memang betul la dia bukan kaki bodek Miss Hajar.

“Then?”

“Kena potong hydrogen ions dekat bahagian kiri and kanan.lepas tu,siap la equation tu.”

“Then?”

Apehal mamat ni?Habis dah la,sengal.

Eh,apa jadah aku tanya lagi.Haziq,kau dah kantoi.kantoi tak focus time cikgu ajar.kejap lagi ada yang kena jurus silat serimau hitam nanti.

“If you are just trying to play around,then go and find another person.Because I don't have much time for all these stupid things.”Nisa merah tahan rasa.Tapi ayat yang keluar masih lembut dan teratur.Mesti susah dia nak tahan marah dia tengah tengah library ni.Kepala rasa nak meletup dah.

“Sorry.I lost just now.Boleh ulang tak?”

“ulang?”

“yes.pleasee...”Heh,kasik guna ayat lembut sikit.Tengok dia cair ke tak.

Yang lalu lalang depan diorang pun buat muka macam pelik.Sejak bila dua orang ni baik sampai boleh study sekali?

Apehal si Leper ni buat ayat lembut macam kuih lapis Mak Timah ni?And why other people are staring at us now?Ada siapa siapa yang nak explain kan tak?

“you sure know how to manipulate the environment eh?”Serious dia ni kejam.Saja buat muka manja bersinar ala ala model Fair and Lovely kat TV3.Yang budak budak lain ni,asyik tengok aku dengan dia kenapa?Macam takde kerja lain.Exam SPM sama dengan aku kot nanti.Oh,okay.Now I get it.Baru teringat balik insiden 2 bulan lepas.Heh,kalau benda benda macam tu,memang orang lain ingat la.Kau aje yang lupa,Nisa.But then why semua orang asyik bagi pandangan sinis ala ala Paris Hilton kantoi dengan paparazzi?

“Sorry.but have to go.Coach dah datang kot.I don't want to be late,unless u want to do the 50 sit ups for me right there on the court”.

Laju macam peluru aje ayat tu keluar.Tak ada koma,tak ada noktah.Mata mengerling ke arah jam Nike purple.dah pukul 4.45.Mati aku kalau lambat.

Haziq cepat angguk.Dia tahu sangat coach basketball yang perempuan tu.She hates excuses.Itu Haziq tahu dari budak budak basket perempuan.Tak apa lah Haziq.Next time kau cuba la tanya balik tentang hal petang tu.Hal 5 bulan lepas yang bagi hati dia rasa macam kena korek dalam dalam.

Dan loceng petang pun berbunyi,serentak dengan langkah kaki Haziq dan Nisa yang sama sama turun tangga.Sampai depan kantin,seorang pusing kanan,seorang pusing kiri.Muka sama selamba,tapi kepala Nisa celaru.Hati Haziq berbaur rasa.Apa cerita sebenarnya?

….

Lembut angin petang bertiup,tak mampu untuk legakan kepanasan dalam badan Nisa.Kaki sejuk macam baru habis meniti iceberg kat Alaska.Tapi dahi panas tahap gurun Sahara.Ni lah bahananya kalau degil.Petang tadi dia main aci redah berlatih shooting time hujan.Dia kena improved lagi skill shooting dia.Petang tadi,elok je bertapak dekat court,dah kena perli dengan coach sebab lambat 2 minit.Dan sebab dia malu kena marah depan semua orang,lagi lagi bila ada Si Leper sekali,dia bantai berlatih shooting sampai nak dekat maghrib.Dan dalam hujan.Teringat adegan siang tadi..

“Nisa,come on.just stop.tengah hujan ribut kilat berdentum dentam ni takkan la nak berlatih lagi?”laung Mimi dari tepi court.Budak ni memang lah degil.Buat hal tengah hujan ni.Aku tinggal baru tau.

“No.u guys go ahead.Kejap lagi aku stop la.I'll be fine.No worries.”Nisa menjawab,sambil tangan kanan memegang bola,kaki dan di bend sedikit,mata masih fokus dekat jaring yang jarak hampir 3 meter tu.Tak berganjak walaupun hujan.

“Jadi apa apa jangan nak salahkan aku!”sedikit keras suara Mimi.Risau mungkin dekat kerasnya kepala seorang Nisa.

“Fine”.

Dan sekarang dia terbaring di atas katil,berselimutkan comforter tebal ungu gelap dia.Tadi dah telan ubat,tapi itu pun Paracetamol biasa aje.Mana nak cari ubat demam tengah-tengah malam tadi.pagi tadi pun Mimi tak sempat nak bawak dia ke hospital.Biasalah time time nak dekat exam macam ni,mana cikgu bagi keluar sesuka hati.Kena ada bukti.Ah,tabah lah Nisa.bukan apa sangat pun.demam aje.tapi..kalau demam kat rumah,ada Mak Timah masakkan sup ayam yang sedap tu....

“Nisa,here.”jelas suara Anis mencecah telinga.

“Apa tu?”

“Sup ayam.Haziq kirim dekat aku tadi.Dia kata dia suruh mak cik DM masakkan untuk kau”suara Anis dah kedengaran semacam.Sinis.dan mengusik.Tapi apekejadah nya si Haziq ni....

“Ermmm,bak sini”lemah suara Nisa di sambut dengan ketawa kecil Anis.Apehal lagi minah sorang ni..

“Since when you two have this special kind of relationship?”tapi bekas plastik berisi sup ayam tetap disuakan ke Nisa.Lemah aje sambutan Nisa.Demam.Memang lah lemah.

“Anis,pernah makan penampar tak?”

“haila..hailaa...garang!kalau dengan Abe Haziq,boleh aje jadi cheesy wedges KFC tu”giat Anis.Memang budak ni cari nahas la.Aku baling dengan bantal ni baru tau.Mata bulat dah dijegil ke arah Anis.

“Okay.okay.Fine.I'll go.Make yourself comfortable.Anything,just ring the bell.”Anis dah berdiri sambil buat gaya Santa Claus goyang loceng nak panggil rusa ajaib.Budak sorang ni kalau bab berleter memang dia lah yang menang.Takkan ada orang lain boleh lawan dah.Tapi dia tetap yang kisah bila semua orang hakimi aku tanpa tanya apa-apa.And,erk..nak makan ke tak sup ni?Bau aje memang dah sedap.Belasah aje lah.He meant no harm lah kot kan,kalau dah siap tolong mintak mak cik DM buatkan.lain lah kalau dia yang masak.Memang wassalam la sup ni dalam longkang sebelah bilik prefect tu.

….

“Thanks for your concern.”

“Aaaaaaa?”

Tak faham.Bila masa pulak aku concern pasal dia?

“Hari tu.Yang kau bagi sup ayam tu”

Aik?Mana datang la pulak cerita sup ayam ni.Tak pernah lah aku buat perangai luar alam nak bagi ke,belanja ke sup ayam kat anak dara orang.

“Aku tak bagi pun.Mana kau dapat cerita ni?”Haziq maintain cool.

Gulp!Mak aih,lawak luar alam apa plak yang Anis buat ni?Ke aku yang salah dengar.Tapi macam mustahil.Aku takde lah pekak ke apa sampai tak dengar yang Anis cakap.Habis tu,siapa yang bagi?Siapa?Siap lah Anis kalau dia nak buat lawak antarabangsa dengan aku.This is not funny!

“Sorry.Wrong channel”

Laju langkah Nisa.Anis,siap lah kau.Kalau kau tak sakit belakang kena penyek dengan aku malam ni,jangan pangil aku Nisa.Berapi betul.And that one fella confirm tengah tercangak cangak dengan lawak pisang Anis.Arghh..mana nak letak muka after this..sumpah aku akan penyekkan kau Anis.Sumpah.

….

Mata melilau kiri kanan.Tolonglah jangan dia turun awal.Tolonglah jangan.Dan memang lah di saat saat aku nak kena belasah dengan Nisa,semua orang pun turun lambat.Takpe.Lari satu round dulu.Biar hilang gabra.Ni semua si Khai punya pasal lah.

Cukup 10 round dia lari.Sampai berpeluh peluh.Baju dah basah tahap kena simbah dengan air.Kalau perah memang boleh dapat sebaldi air.Court dah separuh penuh.Anis jeling court sebelah.Dalam jarak 15 meter,dia boleh nampak pandangan membunuh Nisa.

“oh,I’m gonna be dead.For sure.” Anis boleh doa dalam hati aje.Memang dah tak boleh nak elak.

….

“Kenapa?” Terpancul soalan dari arah belakang.

Anis angkat muka.Tenung mata bening milik Nisa. “I just want you two to be friends.”

“There's no need to do that.Kitorang okay aje” Keras suara Nisa.

“Yeah?”

“Yerp” Mata dah berkaca.

“Kenapa kau keras sangat dengan dia?”

“Aku keras dengan semua orang.My nature.My bad” sepatah sepatah ayat keluar dari mulut Nisa.

Anis geleng.”Just admit it.Won't hurt pun kalau kau mengaku”

Nisa diam.Tubir mata dah panas.Haishhh..ni yang malas bukak cerita dengan Anis ni.Cepat je tangkap leleh.Ada superpower bagi orang nangis ke apa budak ni.

“Dah la.Aku nak mandi.Melekit semacam aje badan ni.”

“Kau memang degil kan?”Anis bersuara rendah.

Nisa tenung Anis dalam dalam.

“Forget it.You don't understand,Anis.” Dia hayun langkah ke bilik mandi.Tempat yang dia boleh spill semua airmata tanpa rasa malu dan bersalah. “Yeah.No one understands.Except Him”.


No comments:

Post a Comment