Monday, May 3, 2010

part 16


Bukak. Tutup. Bukak balik. Tutup balik. Flip biru berkilau di bukak kembali.


“Nothing else matters. Sure” dibisik perlahan dalam hati. Get a grip, Haziq. Ni bukan masa kau nak pentingkan perasaan sendiri. Ni hal hidup kawan. Hal ‘dia’.


“ Hello”

“Assalamualaikum” kerut di dahi dah naik. Apesal suara garau? Takkan Sya jadi lelaki?

“ Siapa ni? Sya mana? Siapa ni?!” risau.

“ Aku laa”


Eh..?? aku? Ada ke manusia daftar nama dalam surat beranak as Aku? Siapa?


“ Come again”

“ Aku. Haziq.” Perlahan,tapi yakin. Beat it,man.


Hujung sana diam. Berdengus pun tak. Petanda baik.


“ I need to see you” Haziq keluar suara.

Diam lagi di sana. Tak ada respon.

“ I know you’re there. Cukup-cukuplah tipu diri sendiri. Come. See me. Lepas isya’,dekat masjid. Aku ada benda nak bagi dekat kau”


Klik.


Dan yang dihujung talian sana antara percaya dengan tidak. Antara nak pergi atau tak. Antara nak terus lari atau menyorok dalam bayang-bayang untuk selamanya.

..

“ Macam mana if dia takmau datang?” Sya kerut dahi.

“ I know her. She will come” yakin.

“ how long?”

“ Allah knows” lembut bersahaja Haziq membalas.Mana la pulak si Nisa ni? Jangan bagi aku putus harapan sengsorang kat sini..


“ kami gerak dulu. Nanti kantoi plak..” Kiera keluar suara. Haziq angguk kepala.


Benda warna purple tu ditarik keluar dari saku baju Melayu. “Now, or never” perlahan ayat tu dibisik ke dalam kepala sendiri. Selang dua tiga minit, dia dengar derap tapak kaki di belakang. Toleh.


“ Apa hal?” sepatah sepatah keluar.

Cuba bagi salam. Terkejut aku tau tak?” Haziq buat-buat ceria.

“ Sorry” bawah sedar Nisa menggumam. Apa hal mamat ni…gaya call siang tadi macam ada benda penting aje..ni relaks semacam aje..

“ Kau..kalau kau nak prank aku tetengah malam ni..tak..”


Berhenti tiba-tiba. Mata berlari ke arah tangan yang dihulur ke arah nya.


“ Where the hell you get this from?” sejak bila jadi pemelihara harta pusaka aku pulak..bukan main besar mandat..


“ Balik ni, please dengar segala yang ada dalam ni..”

“ aku takmau benda ni..” dipandang sebelah mata. Separa sedar yang suara dah bertukar nada. Bukan dingin macam ais, but more to..nak menangis..

“ Ambik.Balik dengar.” Dan tangan sekali lagi di seluk ke kocek baju Melayu hitam. A piece of paper.

Kali ni dihulur benda purple tu, along with that piece of paper. Mata mendarat tepat ke muka gadis di depan.

Timbul rasa kesian, tapi tak boleh tunjuk.


Teragak-agak Nisa menyambut dari tangan Haziq.


“ Apa ada?”

“ Balik dengar. Tau la nanti.” Dengan ayat tu, Haziq jalan tak toleh belakang dah. Lega. Satu tanggungjawab dah lepas.

...

Sampai di bilik, Nisa capai Macbook yang tersadai di hujung meja. Punat suis ditekan. Beberapa saat lepas tu, wallpaper berwarna kelabu muncul di skrin. Di capai cable iPod warna putih di dalam laci meja. Di sambung ke iPod purple pemberian Haziq tadi.


Volume up to the maximum. Aku nak dengar lagu apa pulak kali ni budak ni nak suruh aku dengar.


Jari berlari di touchpad.

Right click.

iPod open.

Choose folder.


“HATI”


Heh,tengok folder pun dah tau lagu jiwang kat dalam ni.


Right click lagi.Play all with iTunes.


Langkah di atur ke katil bercadar merah hati. Satu..dua..Langkah mati.


Malam tu,bergema bilik dengan alunan ayat-ayat suci al-Quran. Bermula dari surah Al-Fatihah sehingga surah apa, Nisa pun kurang pasti. Sebab dia terus terlena sekali dengan airmata yang turun ke pipi.

Dan genggaman tangan kanan Nisa,ada secebis kertas yang Haziq bagi tadi;

"Allah is closer to you than your own jugular veins."

No comments:

Post a Comment